Demystificatie van een datadesk: pleidooi voor een loketfunctie voor data in projecten en complexe omgevingen
WED 13:30 - 14:00
Zaal 8
Vrijwel iedere organisatie beweert data hoog op de strategische agenda te hebben staan. Data is het nieuwe goud en moet daarom integraal onderdeel van de dagelijkse operatie worden. Toch voegt men in de praktijk slechts zelden de daad bij het woord. De omgang met data blijkt vastgeroest in werkwijzen en structuren die decennia geleden zijn uitgevonden. De organisatie van data blijft hardnekkig ingericht via het klassieke silomodel. Dit betekent dat thema’s zoals data analytics, data science, datamanagement en data compliance separaat van elkaar functioneren en slechts incidenteel en reactief met elkaar interacteren. Tezamen houden deze silo’s een hardnekkige data-bureaucreatie in stand. Het resultaat hiervan is dat de datagebruiker beland in een ondoordringbaar oerwoud aan databronnen, tools, richtlijnen en checklists. Gevolg is dat de gebruiker niet weet wat er mag, kan en moet. Wie iets met data wil moet langs tal van personen, afdelingen en tools met elk hun (vaak tegenstrijdige) doelen, procedures en werkwijzen. Hierdoor wordt het de business onmogelijk gemaakt om data daadwerkelijk van waarde te laten zijn en voor zich te laten werken.
Toch kan dit ook anders. In deze sessie nemen Marinka Voorhout (Director Data Driven bij Consulting Philips), Chris Lemmens (Head of Data Science bij Harvest) en Jeroen Tegelaar (Director Data & Analytics bij BearingPoint) je mee in de wondere wereld van de data desk. Samen hebben zij een oplossing gevonden om in complexe omgevingen met veel tegenstrijdige belangen vraag en aanbod van data te stroomlijnen binnen de gestelde kaders van de organisatie. Deze manier van werken stelt de eindgebruiker in staat om sneller de juiste data te ontvangen zonder een te zwaar beroep te doen op de leverancier van data. Hierdoor hebben zij binnen verschillende projecten en vraagstukken de waarde en impact van data sneller, effectiever en duurzamer ontgonnen en geëxploiteerd dan traditioneel het geval is.
-
Theme
Digital Innovation & datadriven enterprises
Digital Innovation is misschien wel dé manier waarop retailers succesvol kunnen zijn en blijven in een veranderend winkellandschap vol consumenten die zich steeds minder voorspelbaar lijken te gedragen. Retailers proberen in toenemende mate winkelervaringen te personaliseren. Data-analyse is daarbij één van de hulpmiddelen. Investeren in IT, sturen op data en toewerken naar een hoge NPS hoort hierbij. Tijdens de Big Data Expo zijn bedrijven en leveranciers aanwezig die kunnen helpen bij het uitrollen van een strategie of systeem dan wel het aan elkaar knopen van IT-tools die leiden tot betere interactie met klanten in winkels of via webshop.