AI in retail: hoe Albert Heijn data en AI inzet om voedselverspilling te reduceren
WOE 10:45 - 11:30
Keynote
Om de 2030 doelstellingen van het Parijs klimaatakkoord te realiseren, is het reduceren van voedselverspilling één van de focusgebieden van Albert Heijn. In de hele retail keten, van leverancier tot aan de consument, ontstaat voedselverspilling. In iedere stap van deze keten worden beslissingen gemaakt waarmee we voedselverspilling beïnvloeden, denk bijvoorbeeld aan welk assortiment wordt ingetekend in welke winkel en welke hoeveelheid van welk artikel moet worden geoogst, geproduceerd en geleverd. Jeroen en Noortje nemen je mee op reis door deze retail keten en de voedselverspilling die wordt veroorzaakt in de verschillende onderdelen. Vervolgens nemen ze je mee in hoe data en AI worden ingezet om voedselverspilling te reduceren bij Albert Heijn. Ze geven een kijkje onder motorkap van de verschillende data producten en de belangrijkste lessen die ze hebben geleerd daarin.
-
Thema
Data Science
De impact van Data Science op onze business is enorm. Het ontsluiten van gestructureerde en ongestructureerde data door (zelf)lerende modellen vindt toepassing binnen allerlei bedrijven. Het oplossen van grote vraagstukken zoals: 'Hoe kan ik mijn klanten persoonlijker benadrukken met onze e-mailcampagnes?' of 'Kunnen we de hoeveleheid fraudegevallen bij aanvragen terugdringen?' gaat steeds sneller en effectiever door het gebruik van deze voorspellende toepassingen. Data Science helpt om continue waardevolle resultaten te behalen en te innoveren.