AI in retail: hoe Albert Heijn data en AI inzet om voedselverspilling te reduceren

WOE 10:45 - 11:30

Keynote

Om de 2030 doelstellingen van het Parijs klimaatakkoord te realiseren, is het reduceren van voedselverspilling één van de focusgebieden van Albert Heijn. In de hele retail keten, van leverancier tot aan de consument, ontstaat voedselverspilling. In iedere stap van deze keten worden beslissingen gemaakt waarmee we voedselverspilling beïnvloeden, denk bijvoorbeeld aan welk assortiment wordt ingetekend in welke winkel en welke hoeveelheid van welk artikel moet worden geoogst, geproduceerd en geleverd. Jeroen en Noortje nemen je mee op reis door deze retail keten en de voedselverspilling die wordt veroorzaakt in de verschillende onderdelen. Vervolgens nemen ze je mee in hoe data en AI worden ingezet om voedselverspilling te reduceren bij Albert Heijn. Ze geven een kijkje onder motorkap van de verschillende data producten en de belangrijkste lessen die ze hebben geleerd daarin.