Ethometer : slim kijken naar het gedrag van het dier

DIN 14:15 - 14:45

Zaal 4

ALTEN


Ethometer: kijken naar het gedrag van het dier

Data op een slimme manier combineren om er waardevolle informatie van te maken is belangrijk. Dat doen we ook bij één van onze innovatieve projecten, de ‘Ethometer’. Een gedragsstudie kan iets zeggen over of een dier zich goed voelt. Een camerasysteem turft automatisch diergedragingen. Zo wordt een dynamisch ethogram opgesteld om de welzijnstatus van een koppel te meten.
Als je iets over het welzijn van een dier wilt zeggen, moet je naar het dier zelf kijken. Bijvoorbeeld of een kip zichzelf voldoende poetst, genoeg beweegt en goed eet. Als je de gedragingen in een tabel scoort, dan heb je een zogenaamd ethogram. Als we dit met een camera doen, biedt het zoveel voordelen. Je kunt veel meer dieren tegelijk scoren en het is veel minder arbeidsintensief.

24/7 ogen in de stal
De Ethometer biedt de pluimveehouder meer, completere, accuratere en snellere informatie om op te sturen. Hij heeft als het ware 24/7 ogen in de stal. Het systeem merkt veranderingen in gedragingen op en deze worden via een app direct doorgegeven. Ook kan dit systeem de pluimveeketen ondersteunen in het aantonen van de kwaliteit van welzijn. Je kunt bijvoorbeeld laten zien dat kippen hun natuurlijke gedrag uitvoeren.

Slimme technologie
Voor de Ethometer maken we gebruik van slimme technologieën. Daarvoor werken we intensief samen met het bedrijf Alten . Een geavanceerd algoritme herkent de individuele kippen en een ander algoritme beoordeelt de gedragingen.

  • Thema
    Artificial Intelligence

    Bier dat is gebrouwen op basis van AI of AI inzetten voor het identificeren van dieren. Het zijn slechts twee voorbeelden van waartoe AI in staat is. Aan de basis van AI staat uiteraard een enorme hoeveelheid data. Met behulp van een goede IT-infrastructuur en algoritmes is daarmee tot kunstmatige intelligentie te komen die beslissingen neemt. Op e-commerce vlak zijn er ook veel voorbeelden, waarbij algoritmes in staat zijn om patronen te herkennen en op basis daarvan suggesties te doen of content aan te passen aan bezoekers. Daarmee zijn onder andere verkopen te stimuleren. Feilloos is AI nog niet, maar de ontwikkeling gaat zo hard dat bijblijven noodzakelijk is. Dat kan op de Big Data Expo uitstekend, bezoek een van de vele presentaties en laat u bijpraten!